بهاوی از نگاه بی بی سی فارسی
بزرگترین وبلاگ تفریحی ویژه هواداران چلسی
اخبار

بهاوی از نگاه بی بی سی فارسی

 
روی سکوی سوم ۷۲ کیلوگرم بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ در دوحه؛ دو نماینده از ایران و افغانستان ایستاده بودند. هادی ساعی از برجسته‌ترین ورزشکاران این رشته به اتفاق نثاراحمد بهاوی.
سال بعد از دوحه، این دو در مسابقات جهانی ۲۰۰۷ پکن با هم مبارزه کردند و در عین ناباوری کارشناسان تکواندو، نثاراحمد بهاوی موفق شد رقیب سرشناس خود که دارنده مدال طلای المپیک بود را به زانو دربیاورد.
حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان به پاس این پیروزی ارزشمند، مدال معتبر "غازی محمداکبر خان" را به او اهدا کرد.
نثار که اهل ولایت کاپیسا است و سال ۱۳۸۶ از لیسه عالی ابن سینا فارغ شده است، می‌گوید: " در فاصله میان اوقات تمرینی‌ام کورس‌های انگلیسی و کامپیوتر را تعقیب می‌کنم."

در رقابت‌های جهانی ۲۰۰۷، پنجاه و هشت نفر در وزن ۷۲ کیلوگرم و در ورزشگاه چامپانگ پکن به روی شیاپ چانگ رفتند.
نثاراحمد با برتری مقابل رزمی کارهای لبنان، کویت، روسیه و آمریکا به مرحله نیمه نهایی رسید و از سد هادی ساعی نیز گذشت تا بزرگترین شگفتی مسابقات جهانی ۲۰۰۷ را رقم بزند.

او در فینال مقابل سونگ یوچی از تایوان شکست خورد تا مدال نقره را به گردن بیاویزد. ساعی نیز به اتفاق تومی مولت از هلند روی سکوی سوم ایستاد.

ورزش دوستان افغان، استقبال گرمی از نایب قهرمان جهان به عمل آوردند.
هارون نجفی زاده در گزارشی برای بخش فارسی سایت بی‌بی‌سی نوشت: "هنگام ورود، بهاوی در میان صدها هوادارش درست مثل یک قهرمان ملی مورد استقبال قرار گرفت. تلویزیون‌های خصوصی برنامه‌های ویژه برای استقبال از او درست کردند و حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، کسب مدال نقره جهان را افتخاری برای ملت افغانستان خواند."
بهاوی در این باره به کابل پرس گفت: "زمانی که از طیاره پایین آمدم مردمم را با شور و هیجان در مقابل یافتم."
کرزی ضمن اهدای نشان افتخار، چهار هزار دلار هم به او پاداش داد. ورزشگاه بزرگی هم در زادگاهش کاپیسا به نام او تاسیس شد.

رییس جمهور همچنین مدال "میرمسجدی خان" را به مربی این ورزشکار اهدا کرد و به رییس فدراسیون تکواندوی این کشور نیز تقدیرنامه درجه یک داد.

رسانه‌های افغانستان با اشاره به کسب این موفقیت جهانی آن هم با کمترین امکانات ورزشی و تمرین در سالن‌های غیر استاندارد نوشتند: "پس از سال‌ها دود و باروت، افغانستان تازه مجال یافته استعدادهای خود را بروز دهد."

المپیک پکن

سال ۲۰۰۸ نثاراحمد با کاهش وزن برای قرار گرفتن در دسته های مخصوص المپیک، خود را به وزن ۶۸ کیلوگرم رساند و رمقی برای ارائه حداکثر توانایی‌هایش باقی نماند. با این حال سوابق درخشانش باعث شده بود در زمره مدعیان این وزن قرار بگیرد.

در پکن، نثاراحمد بهاوی در نخستین مبارزه اش مقابل مارک لوپز آمریکایی با نتیجه ۳-۰ شکست خورد. لوپز در پایان رقابت‌ها روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

نثار در گروه بازنده ها به دانیل مانتس از آلمان هم ۴-۳ باخت و از دور مسابقات حذف شد. گرچه او نسبت به روند قضاوت‌ها معترض بود و می‌گفت: " بعضی ریفری‌ها برای بقای خود در فدراسیون جهانی تکواندو به اصطلاح تملق و چاپلوسی در مقابل بازیکنان آمریکا و کوریا انجام می دهند."

درخشش در گوانگجو

هادی ساعی تنها ستاره ورزش ایران نیست که مغلوب نثاراحمد بهاوی شده است. او در بازی‌های آسیایی گوانگجو موفق شد فرزاد عبداللهی را نیز مغلوب کند.

در وزن ۸۰ کیلوگرم، ابتدا نماینده نپال را با نتیجه ۱۵-۳ از پیش رو برداشت.
مارلون آونیدو از فیلیپین رقیب بعدی‌اش بود که با نتیجه ۱۲-۱۱ مغلوب تکواندوکای صاحب نام افغان شد.

شگفتی بزرگ اما در نیمه نهایی رقم خورد، جایی که به پیکار با فرزاد عبداللهی برخاست و با نتیجه جالب ۹-۵ از سد او گذشت. عبداللهی برنده مدال طلای جهان در سال ۲۰۱۱ و قهرمان آسیا در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ است.

 
بهاوی در فینال و در مبارزه‌ای نفسگیر، با نتیجه ۴-۳ مغلوب نبیل طلال از اردن شد و روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.
این تنها مدال نقره انفرادی کاروان ورزش افغانستان در این دوره از بازی های آسیایی بود. با احتساب نقره تیم کریکت افغانستان و برنز جواد لکزایی در تکواندو، افغان‌ها در رده بندی مجموع مدال‌ها بین ۴۵ کشور رده سی و یکم ایستادند.

در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ به میزبانی کره جنوبی، نثاراحمد بهاوی تا آستانه کسب یک مدال جهانی دیگر پیشروی کرد اما در گام آخر متوقف شد.

او ابتدا از سد وینسنت داک کنیایی عبور کرد. مارلون آونیدو از فیلیپین نیز مثل بازی های آسیایی، مجدداً به بهاوی باخت. اما اگر در گوانگجو رقابت شان تنگاتنگ بود، این بار برتری ۱۴-۶ از تسلط بهاوی بر شیاپ چانگ حکایت داشت. سباستین میچو از کانادا هم در گام بعدی به او باخت.

بهاوی در یک چهارم نهایی مقابل رامین عزیزوف از جمهوری آذربایجان قرار گرفت و با نتیجه ۰-۰ مغلوب رقیب خود شد. همین پیروزی خفیف، عزیزوف را به مدال برنز جهان رساند.

مدعیان مدال در لندن

تکاوندوکای باتجربه افغانستان برای اینکه در ۲۷ سالگی بتواند دومین المپیک خود را نیز تجربه کند، در دسته ۸۰ کیلوگرم در رقابت های گزینشی به روی شیاپ چانگ رفت.

در رقابت‌های بانکوک او با غلبه بر رسول عبدالرحیم از قرقیزستان روی سکوی قهرمانی ایستاد. فرهاد نغمت­اوف از تاجیکستان نیز صاحب نشان برنز شد.

برندگان مدال نقره و برنز، در لندن نیز از جمله رقبای نثاراحمد بهاوی هستند اما به سختی در زمره مدعیان کسب مدال قرار می‌گیرند.

استیون لوپز از برجسته ترین تکواندوکاهای تاریخ است که با پنج طلای جهان و دو طلا و یک برنز المپیک، در چهارمین المپیکش به روی شیاپ چانگ می‌آید.

رامین عزیزوف که قبلاً هم با نثاراحمد مبارزه کرده، در کنار یوسف کرمی از ایران نیز مانند لوپز سکوی شماره یک را هدف گرفته‌اند.

البته فقط آنها نیستند، مائورو سارمینتو از ایتالیا که در فینال المپیک پکن به هادی ساعی باخت هم از مدعیان قهرمانی در لندن خواهد بود. نماینده افغانستان هم بخت فراوانی برای درخشش در انگلستان و کسب مدال المپیک دارد. او انگیزه‌های فراوانی برای کسب دومین مدال تاریخ ورزش افغانستان از بازی های المپیک دارد.

نیکولاس گارسیا از اسپانیا، سباستین کریسمانیچ از آرژانتین، سباستین میچو با دو برنز جهان از کانادا (قبلاً مغلوب نثار شده) و آرمان یرمیان قهرمان سال ۲۰۰۸ اروپا از ارمنستان هم چشم به قرعه‌ای مساعد برای صید مدال از دریای طوفانی و پر تلاطم این بازی‌ها دارند.

این قرعه مساعد می‌تواند برخورد با نمایندگان مراکش، مصر، قرقیزستان، نیوزلند و حتی بریتانیا باشد.



Website Value

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 9 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط غلامرضا

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 72
بازدید دیروز : 77
بازدید هفته : 278
بازدید ماه : 271
بازدید کل : 108693
تعداد مطالب : 113
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1




در اين وبلاگ
در كل اينترنت


مترجم سایت

http://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/gholamreza.ahmadi.12